※Nota STPM※ ▶PANDUAN MENULIS KESIMPULAN ESEI SUBJEK BM◀




Hi, selamat kembali ke blog saya.

Hari ini, blogger ingin menghabiskan bahagian terakhir bagi panduan penulisan esei bahasa melayu, iaitu bahagian kesimpulan esei.

Sebelum memulakan perkongsian teknik penulisan kesimpulan, blogger ingin mengkongsikan ciri-ciri kesimpulan esei yang baik dahulu. 

Hal ini kerana, bahagian kesimpulan ini sering diabaikan dan dianggap tidak begitu penting oleh para pelajar. Namun, anggapan ini adalah tidak benar dan hal ini turut mengakibatkan banyak pelajar memperoleh markah yang tidak memuaskan dalam esei bm disebabkan kesimpulan yang tidak cukup baik.


Ciri-ciri kesimpulan esei yang baik:

  1. Merumuskan topik dan tugasan esei secara umum
  2. Menyatakan harapan dan cadangan tentang topik esei
  3. Tidak memasukkan idea baharu

Selain mengetahui ciri-ciri esei yang baik, wajar juga para pelajar untuk mengetahui kriteria-kriteria yang perlu ada dalam kesimpulan anda.


Kriteria-kriteria kesimpulan esei yang perlu ada:

  • Kesimpulan Umum
  • Cadangan
  • Harapan


Sekarang, tibalah masanya untuk berkongsi teknik penulisan kesimpulan esei yang berkualiti.


TEKNIK MENULIS KESIMPULAN-TEKNIK KCAHH


Sama seperti bahagian pendahuluan, para pelajar boleh terus menggunakan teknik ini sebagai template untuk menulis kesimpulan esei.


Teknik KCAHH: KAK CARI ADIK HARI-HARI

Ayat

KCAHH

Contoh Penanda Wacana

A1

Kesimpulan

 

KAK

Kesimpulannya…

Keseluruhannya…

Konklusinya…

A2

Cadangan

(Penanda wacana + pihak + harus/perlu/patut/wajar/hendak…)

 

CARI

Menyedari kepentingan ini….

Oleh hal yang demikian…

Sewajarnya…

Sehubungan itu…

A3

Ancaman

 

ADIK

Jika isu ini tidak diatasi, tidak mustahillah…

Jika tidak...

A4

Huraian Ancaman

 

HARI

Ikut kesesuaian.

A4

Harapan

 

 

HARI

Semoga…

Diharapkan…

Sesungguhnya…

Kita percaya…



Contoh Kesimpulan menggunakan Teknik KACHH:

Tema        - Permainan Video 

Tugasan   - Kesan permainan video

 

CONTOH KESIMPULAN

Ayat

KCAHH

Binaan ayat

Jumlah Patah Perkataan

A1

Kesimpulan

Kesimpulannya, permainan video bukan sahaja mendatangkan kesan negatif kepada masyarkat, namun terdapat juga banyak kesan positif yang dapat kita peroleh.

20

A2

Cadangan

Oleh hal yang demikian, masyarakat perlu bijak untuk menguruskan masa dalam bermain permainan video dengan baik.

16

A3

Ancaman

Jika tidak, pastinya anggota masyarakat akan menerima kesan buruknya seperti menjejaskan kesihatan, mengalami ketagihan, merenggangkan hubungan dengan orang sekeliling dan sebagainya yang telah dibincangkan di atas.

26

A4

Huraian Ancaman

Dalam hal ini, kemahiran mengawal dan disiplin amat diperlukan oleh masyarakat dalam penggunaan permainan video.

15

A5

Harapan

Semoga masyarakat dapat mendisiplinkan diri agar tidak dipengaruhi oleh sifat negatif permainan video.

13

JUMLAH

90


Kesimpulan Lengkap:

Kesimpulannya, permainan video bukan sahaja mendatangkan kesan negatif kepada masyarkat, namun terdapat juga banyak kesan positif yang dapat kita peroleh. Oleh hal yang demikian, masyarakat perlu bijak untuk menguruskan masa dalam bermain permainan video dengan baik. Jika tidak, pastinya anggota masyarakat akan menerima kesan buruknya seperti menjejaskan kesihatan, mengalami ketagihan, merenggangkan hubungan dengan orang sekeliling dan sebagainya yang telah dibincangkan di atas. Dalam hal ini, kemahiran mengawal dan disiplin amat diperlukan oleh masyarakat dalam penggunaan permainan video. Semoga masyarakat dapat mendisiplinkan diri agar tidak dipengaruhi oleh sifat negatif permainan video.

 (90 patah perkataan)

---------------------------------------------------------------------------------------


Baik, sehingga sini tamatlah perkongsian panduan penulisan esei bm STPM. Semoga panduan yang tidak seberapa ini sedikit banyak dapat membantu pelajar untuk mendapatkan markah yang lebih tinggi dalam bahagian esei bm STPM.


See you again.

Comments

Total Pageviews

Followers